Monthly Archives: November 2012

Senyum pun doa kan?

 

Hhhmm…

Tak ada nak serius sangat hari ini. Daku sekadar nak berceloteh atau sembang-sembang santai di dalam laman ini.

 

Maklumlah kan,

Dah banyak input yang berat dan membebankan kepala diinputkan dalam laman ini. Dah banyak rambut gugur, dahi berkerut, mata berkelp-kelip, hati membimbangkan, dan tangan menggenggam bila menatap laman ini.

Jadi, pagi Jumaat yang mulia dan penuh kerahmatan ini,

Daku nak kita sama-sama membuka hati dan mata, melapangkan nafas dan dada, dan memanjatkan syukur kepada Allah SWT.

Continue reading →

Advertisements

Pernah Dengar Cerita Unta?

Assalamualaikum w.b.t

Selamat petang kepada semua pelawat di laman ini.

Terima kasih diucapkan di atas kesetiaan dan keprihatinan anda untuk menatap di setiap tulisan/ artikel/ atau nukilan di laman ini.

Walaupun kadang-kadang mungkin suka, mungkin jua tidak, daku sebagai pengurus merangkap admin laman ini sangat menghargai kedatangan dan ketekunan anda untuk terus setia di laman ini…

Continue reading →

Dunia dan akhirat

Dunia sedang begelojak sekali lagi.

Tetapi, bukan satu negara, tetapi tiga negara berterusan dilanda peperangan.

Jika dulu Gaza di Palestin, kini kerakyatan Rakhine di Myanmar, dan Rakyat seklai terlibat konflik peperangan yang sama, tetapi tujuan yang berbeza.

Continue reading →

Nafsu atau hati?

Daku cuba mencari jalan yang berlaku pada diriku.

Apakah aku hanya berangan-angan atau selain dari pada itu.

Berdoa… memohon Allah berikan petunjuk kepadaku. Agar jalan yang daku tuju adalah benar, bukan bersimpang siur atau hanya menurut hawa nafsu.

Continue reading →

Kuat betul angan-angan!!!

Ahh….  geram sungguh!

Banyak betul dalam kepalaku ini angan-angan.

Angan-angan yang pelik-pelik. Bukannya betul pun. Tak pernah langsung tengok benda berangan-angan dalam kepala ini berlaku.

Sikit pun tak pernah.

Continue reading →

Ilustrasi kebimbangan.

Suatu ketika,

Ada terfikir ingin menulis karya dalam bentuk novel.

Maksudnya,

Cerita fantasi, berangkai, dan berterusan.

Kalau orang baca pun boleh berangan-angan (padahal imaginasi penulis je. Bukan betul pun.)

 

Ada sekali try buat.

Pada tajuk Austrika.

Tetapi, setelah masa berlalu dan berlalu….

Daku tak dapat meneruskan lagi karya itu.

Sebab apa?

Tak ada idea nak menulis macam itu.

  Continue reading →

Buat sahabat sejati.

Hari ini bukan kebiasaanku menulis. Tetapi, entahlah…. hatiku terngiang-ngiang untuk menulis tentang perkara ini.

Mungkin ramai orang yang tidak sedarakan perkara ini. Tetapi, yang nyatanya sebenarnya semua orang mencari sahabat yang kekal persahabatan mereka, sehinggalah ke akhir hayat ini.

Continue reading →

Sumber kebahagiaan.

Tiada orang yang inginkan hidupnya penuh keluh kesah, susah hati, sedih memanjang, atau kecewa tiada kesudahan.

Jika ditanya kepada setiap orang, pasti semua akan katakan, “hidup ini biarlah gembira!”, “enjoylah dulu!”, nantilah dulu, kita tongok cerita ni bagi habis.”

Dan macam-macam lagi.

Continue reading →

Harga Sebuah Pengorbanan.

Suatu ketika, seorang budak kecil berkata kepada ibunya,

“Ibu, kenapa ayah setiap hari pergi bekerja? Petang balik, esok pagi pergi lagi. Ayah tak penat ke? Amin teringin nak bermain bersama ayah lama-lama…”

Ibunya terdiam.

Continue reading →

Apa yang dirisaukan?

Kehidupan…

Kadang-kadang berada di atas, kadang berada di bawah.

Kadang-kadang keadaan susah, keadaan-keadaan gembira dan senang.

Itulah kehidupan.

Tetapi,

Keadaan kehidupan ini hanya pada konsep hidup di dunia ini, bukan di akhirat nanti.

Konsep kehidupan akhirat pula ialah tiada lagi jatuh bangun. Tiada lagi atas atau di bawah.

Konsepnya sama ada terus meningkat atau terus menurun. Terus bertambah nikmat atau terus bertambah azab.

Itu sahaja.

  Continue reading →