Tag Archives: penulisan

Masa itu… memerlukan lagi pengorbanan…

Daku teringat lagi.
Dulu, daku ada selia satu kelas. Kelas bimbingan untuk al-Quran. Sekadar kecil-kecilan. Lagipun, daku tak pandai nak selia dalam kuantiti yang besar dalam jangka masa yang lama, setiap masa. Sebab pening tengok macam-macam perangai manusia.

Continue reading →

Menulis itu… dari hati.

Alhamdulillah… segala puji bagi Allah kerana memberikan daku kesempatan untuk menulis di sini. Sungguh, daku sangat bersyukur kepadaNya akan perkara ini! Kerana, daku pernah dan beberapa kali menulis di beberapa laman dan buat beberapa perkara berkaitan penulisan tetapi tidak lama dan berpanjangan. Entah beberapa lama, daku tutup laman itu atau tinggalkan saja menjadi sepi.

Tetapi, laman ini berbeza. Dan, memnag sangat berbeza.

Walaupun beberapa peristiwa yang berkaitan, bukan itu yang daku ingin nyatakan di sini. Yang ingin daku katakan,

“Apabila Allah berkehendak akan sesuatu perkara dan memberikan kekuatan untuk melakukan ia, pasti akan terjadi.”

Continue reading →

Penulisanku… dua skop.

……
Tak tahu nak tulis tentang apa. Bukannya ketandusan idea, tetapi takut tulisan itu ada yang tercela, bukan kesukaan dariNya.
Nak tulis perkara ini, mungkin hanya sandiwara. Nak tulis perkara itu, terlalu khusus bukan untukNya, nak tulis perkara lain, untuk perkara lain bukan kehendakNya.

Continue reading →

Lain Padang, Lain Belalangnya…..

“Hadi, aku pelik lah. Tengok tabiat orang kaya zaman sekarang. Tiap-tiap tahun pergi haji dan umrah. Bukan diorang tak tahu, ramai lagi orang sekeliling yang lebih terasa tak dapat pergi haji, lambat dapat tawaran, tiada kemampuan, tiada itu, kurang ini. Tak terfikir ke orang-orang kaya ini kepada mereka? Haji wajib sekali sahaja. Yang nak pergi lebih itu buat apa? Hari itu pun ada ustaz yang kritik akan perkara ini. Lebih baik sedekah dan hadiahkan sahaja kat orang yang lebih memerlukan. Dapat pahala menolong dan untung-untung pahala haji sama seperti orang yang menolong.”

Hadi terdiam. Berfikir.

Ayahnya jua orang berada. Ada jua ayahnya mengungkit seperti mempersalahkan mereka sahaja akan perkara ini.Setelah beberapa ketika, Hadi pun bersuara,

“Benar kata kamu. Lebih baik memberi kepada orang yang lebih memerlukan daripada seronok pergi sendiri-sendiri. Mungkin ada sahaja seperti yang ibarat ‘melancong’ setiap tahun.Tetapi, ada beberapa perkara yang kamu agak terkurang jelas. Ini berkenaan nikmat dan kurniaan yang Allah beri kepada setiap orang.”

Continue reading →

Bengkel Penulisan 2012

Beberapa hari yang lalu, daku terlibat dengan suatu aktiviti.

Aktiviti yang diketahui secara tiba-tiba. Setelah rakan menyampaikan berita dan menawarkan untuk mencukupkan bilangan.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Hanya di ruangan ini tidak sempat diisi sebelum berangkat pergi.

Jadi, hari ini daku cuba mengulas atau menulis beberapa beberapa yang dibincangkan bersama dalam bengkel ini, iaitu Bengkel Penulisan 2012 Zon Utara, Pendang Kedah. Anjuran Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP).

Continue reading →

Akhirnya, baruku fahami….

Setelah melalui suatu keadaan yang membingungkan dahulu, kini baru tersedar akan mengapa perkara ini terjadi. Mengapa terasa agak membingungkan dan menekan diri.

Hikmah. Hikmah di sebalik kesulitan yang dilalui. Hikmah di sebalik kegundahan perasaan kerana melakukan kerja ini.

Walaupun nafsu berkeinginan, hakikatnya tiada hasil atau dapatan yang kembali kepada diri.

Continue reading →

Laman itu….

Huh….

Hhhhmmm….

Ting!!

Terfikir akan sesuatu. Melihat kepada peluang dan kemahiran.

Suatu andaian, dan harap dipermudahkan.

Continue reading →

Tekad yang nekad

Dengan segala kekuatan yang ku ada, ini merupakan tekad yang nekad untuk meneruskan perjuangan dakwah mahupun pemikiran melalui penulisan. Mungkin cuba menugurai melalui blog ini, atau menghasilkan blog yang lain. Walaubagaimanapun, keinginan tetap keinginan. Kekuatan tetap kekuatan. Tak peduli sudah rangkaian dan telahan manusia. Ini adalah tekad yang nekad!

Continue reading →

Kongsi blog…

Agak lewat sikt…

Tapi takpa. Demi perjalanan yang memohon kemaghrifatan Tuhan, kuteruskan jua. Agar sentiasa cuba menulis, menyampaikan dan musahabah kembali setiap kekurangan. Tiada apa yang sempurna di dunia ini, melainkan kita yang sentiasa cuba memperbaiki diri dan menghayati teladan nabawi…

Continue reading →