Monthly Archives: Januari 2013

Identiti itu agama

Setiap orang perlu kenal identiti dirinya.

Apatah lagi identiti agamanya.

 

Agama ini adalah panduan hidup. Jadi, apa yang dijadikan panduan dalam kehidupan, itulah agamanya.

Ada orang agamanya harta. Kerana, siang malam pagi petang sampai ke tua kerjakan harta.

Apabila dikatakan seseorang itu beragama Islam, jadi Islamlah yang menjadi pegangan dan panduan hidupnya.

Continue reading →

Advertisements

Allah Sebagai Pembimbingku

Adakah pelik apabila manusia berkata, “Allah yang akan tarbiyah (didik/bimbing) dia?”

Mula-mula daku sendiri pun rasa pelik apabila berkata, “Allah yang akan tarbiyah aku.”

Macam tak percaya. Macam merepek saja.

Continue reading →

Pengharapan itu Hanya KepadaNya.

“Hazim, aku idamlah nak beli kereta baru tu. Cantik lah aku tengok.”

“Jarih, jom aku belanja kau makan kat Restoran Busju sana. Hari ini ada special offer. Rugi tau kalau tak pergi!”

“Amin, belajar baik-baik ya. Nanti bila besar boleh kerja bagus, dan kehidupan yang baik.”

“Niah, tolong belikan aku nasi bungkus satu, ayam lebih ya!”

Continue reading →

Pengalaman Itu Pengajaran

Mungkin jarang orang perasan.

Tetapi hakikatnya inilah yang banyak mengajar manusia.

Tetapi,

Mungkin kerana terasa susah, payah, sakit, sedih, dan terasa malang,

Maka ramai yang jatuh dahulu sebelum bangkit mencipta nama.

Continue reading →

Kedudukan mata hati

 

Setiap kali menulis

Tiga perkara yang biasa menjadi catitan

Pertama:

Apa yang berkaitan dengan pandangan, kritikan, atau keinginan diri sendri.

Kedua:

Atas pengalaman yang direncana agar orang lain boleh mendapat manfaat dan dijadikan amalan

Ketiga:

Tentang diri sendiri dan isi hati.

Continue reading →

Tak Tahu Malu Ke?

Sudah beberapa hari tahun 2013 berlalu.

Maka, ramailah yang memasang niat, azam, keinginan, dan harapan.

Menghitung hari dan tahun yang lebih baik daripada sebelumnya.

Continue reading →

Sayangilah Allah.

Cuba teka.

Kenapa ada orang yang apabila cakap perkara yang sama,

Ada yang jemu, dan ada yang tak jemu?

Teka dulu ya sebelum terima jawapan.

Teka tau!

Teka tak?

Jangan tipu na!

Continue reading →

Buatmu wahai ummat Rasulullah….

Minggu ini agak sibuk.

Macam-macam lah.

Caca cerma juga jadinya.

Tak apalah.

Bukan selalu.

Moga Allah mudahkan.

Continue reading →